Daoismul

Daoismul (sau taoismul) este a doua mare religie din China, după confucianism, întemeiată în secolul al VI-lea î.Cr. de către un filosof pe nume Lao Zi, care înseamnă “bătrânul maestru” sau “bătrânul înţelept”. “Dao” (sau “tao” în chineză) înseamnă “cale”, “drum”. Geografic vorbind, doismul este popular în China şi în alte ţări ce au minorităţi chinezeşti precum Taiwan, Malaezia şi Singapore.

Lao Zi, întemeietorul religiei, este un personaj semi-legendar, nefiind sigură existenţa sa. Totuşi, conform tradiţiei chineze, acesta a trăit în secolul al VII-lea î.Cr. Se crede că el a fost bibliotecar la curtea împăratului chinez, dar, dezgustat fiind de lume, se hotărăşte să se retragă spre miticul Nord. Solicitat să-şi definească concepţiile la trecerea frontierei spre Nord, Lao Zi va scrie o operă în duoă părţi ce conţine “5000 de cuvinte”, esenţa învăţăturii sale despre “Dao” (cale) şi “De” (virtute).

Textele sacre

Principalele izvoare ale lumii daoiste sunt:

“Cartea Căii şi a Virtuţii” (Dao De Jing) – atribuită fondatorului Lao Zi;

“Cartea Zhuang-Zi” – numită astfel după numele autorului;

“Coşul Dao” – cuprinde, în esenţă, canonul daoist, fiind compus din aproximativ 4300 de volume scrise în timp de peste 1500 de ani.

“Dao De Jing”, scrisă în jurul secolului IV î.Cr. este considerată a fi cea mai

Importantă şi influentă scriere daoistă.

În orice caz, daoismul nu este o religie ce are nevoie de întreaga scriptură ca o sursă primară de adevăr. Daoiştii nu consultă de obicei cele mai importante surse (menţionate mai sus), ci folosesc texte ce au fost date din generaţie în generaţie, de la învăţător la învăţător la elev. În unele şcoli totuşi, cum ar fi Shangqing, există tradiţia studierii textelor sacre, recitarea anumitor texte fiind considerată îndeajuns pentru ca individul să obţină imortalitatea.

Divinităţile şi mitologia daoistă

Mitologia daoistă este una foarte bogată, plină de mituri şi legende încărcate de simboluri, cele mai suggestive fiind:

“Legenda Împăratului Galben” – care, plecat în căutarea nemuririi, ajunge în “Insulele Fericiţilor”, unde trăiesc nemuritorii, care pot “călători” prin aer şi se pot culca “în vid ca într-un pat”;

“Mama Zânelor” – aceasta dăruieşte piersici ce cresc o dată la 3000 de ani, ele fiind simbol al nemuririi;

legendele relatează despre călătorii iniţiatice, în care sunt amintite “intrări în munţi enigmatici” sau “ascensiuni pe piscurile celor cinci munţi sacri”, consideraţi a fi locul unde trăiesc nemuritorii ce se hrănesc cu “planta vieţii”.

Daosimul este o religie politeistă, având deităţile sale determinate de sistemul

Imperial Chinez (ca şi rang). Mulţi zei şu multe zeiţe sunt consideraţi a fi fost oameni cu ceva timp în urmă. Deităţile venerate diferă de la o regiune geografică la alta şi de la o perioadă istorică la alta. Totuşi, cele mai importante zeităţi rămân:

„Împăratul de Jad” – reprezintă Tatăl Ceresc;

„Regina Mamă” – soţia „Împăratului de Jad” împreună cu care formează cuplul divin.

Pe lângă aceste zeităţi principale, panteonul daoist numără şi zei ai Apelor, zei ai

Vânturilor, ale Fluviilor, ale Munţilor şi ai Soarelui. În unele şcoli daoiste, Hong-jun lao-zu este primul zeu, fiind totodată strămoşul şi învăţătorul tuturor deităţilor.

Chiar dacă apar în scrierile lui Zhuang-Zi, un număr destul de mare de nemuritori sau alte figuri înfăşurate în mister, ele nu au devenit obiectul unui cult.

Doctrina daoistă

Daoismul nu a fost niciodată o religie unificată şi tot timpul s-a bazat pe multe învăţături diferite. Din acest motiv anumite ramuri ale daoismului pot avea concepte foarte diferite, însă, există anumite principii acceptate de toate şcoli ce aparţin acestei religii.

Principalele scopuri ale unui daoist sunt:

curăţenia (purificarea) – accentul se pune în special pe eliberarea de răutatea egoismului;

pierderea sinelui prin unirea cu Dao;

obţinerea nemuririi prin integrarea în Dao şi depărtarea de tot ce înseamnă lume materială.

Omul trebuie să renunţe, în opinia lui Lao Zi, la orgolii, la strângerea de bogăţii,

la agresiuni şi trebuie să se retragă în meditaţie pentru a-l putea cunoaşte pe Dao şi pentru a se putea identifica cu acesta.

Morala susţinută de concepţia lui Lao Zi se bazează pe dragoste: „Inima înţeleptului nu este niciodată a lui. Cu cei buni este bun, iar cu cei răi, de asemenea este bun”.

„Cele trei comori” sunt virtuţi de bază în daoism:

dragostea (compasiunea) – să iubeşti lumea aşa cum te iubeşti pe tine însuţi;

moderaţia (simplitatea) – simplitatea şi eficienţa dorinţelor;

umilinţa (modestia) – expresia folosită în acest sens este „bugan wei tian xia xian” ce înseamnă literal tradus: „să nu încerci să fi primul din lume”. Este conectată şi cu frica de moarte, cauzată şi de lipsa dragostei faţă de viaţă.

Dao şi De

„Dao” poate fi considerată ca fiind forţa din spatele ordinii naturale, este cea care influenţează universul astfel încât în cadrul acestuia se menţine un echilibru, o ordine. Dao este asociat cu natura, fiind considerat sursa atât lucrurilor existente, cât şi a celor neexistente.

„Dao” este de asemenea asociat cu o atitudine, moralitate şi stil de viaţă corecte. Aceasta este strâns legată de conceptul de „De” (virtute). „De” este expresia activă a lui „Dao”. „Dao” este calea, „De” este cultivarea acelei căi.

Dao nu exprimă o entitate, el trebuie urmat, nu divinizat. A fi una cu dao nu indică o uniune cu un spirit (în sensul hindus). Omul trebuie să-şi găsească propria dao, să-şi ocupe locul în sânul Universului şi să nu distrugă armonia care domneşte în el.

Yin şi Yang

Cele două concepte de „yin” şi „yang”, originate în filozofia chineză, în special cea daoistă, sunt considerate a fi două lucruri primare opuse, dar bazate pe principiul complementarităţii, ce se găsesc în absolut toate obiectele şi procesele din Univers.

„Yin” înseamnă în traducere directă „loc umbros”, reprezintă elementul întunecat, negru. Reprezintă feminitatea, pasitivitatea, este rece, opac, corespondent al nopţii.

„Yang” înseamnă „loc luminos”, reprezentând masculinitatea, lumina, acţiunea, creativitatea, căldura şi este corespondentul zilei.

Yin-ul este deseori simbolizat de către apă sau pământ, în timp ce simbolurile pentru yang sunt focul şi vântul. Atributele celor două concepte sunt următoarele:

1. Yin-ul şi yang-ul nu se exclud reciproc – orice ar un opus (chiar dacă nu este un adevăr absolut, ci doar unul relativ), nici un lucru sau fenomen nu este numai yin sau numai yang. Fiecare din ele conţine „sămânţa” celui opus. Spre exemplu, alternanţa anotimpurilor.

2. Yin-ul şi yang-ul sunt interdependente – nu poate exista una fără cealaltă, aşa cum ziua nu poate exista fără noapte, lumina fără întuneric sau viaţa fără moarte.

3. Yin-ul şi yang-ul pot fi divizate la rândul lor într-un yin şi într-un yang. De exemplu, temperatura poate fi văzută ca fiind caldă sau rece. Însă şi „rece” poate fi divizat în „frig” şi „răcoros”.

4. Yin-ul şi yang-ul se consumă reciproc şi se suportă una pe cealaltă – când una creşte, cealaltă descreşte.

5. Yin-ul şi yang-ul se pot transforma una în cealaltă – spre exepmlu: ziua se schimbă cu noapte, viaţa se schimbă cu moartea etc. aceste transformări sunt de asemenea relative, deoarece nopatea şi ziua pot coexista în acelaşi timp dacă sunt văzute din spaţiu.

6. O parte din yin în yang, iar o parte din yang în yin:

a. există tot timpul lumină în întuneric (exemplu: stelele din timpul nopţii); nu poate fi la un moment dat doar lumină sau doar întuneric.

b. acest lucru depinde şi de punctul de vedere al observatorului. Spre exemplu, ce mai grea piatră este cea mai uşor de crăpat. Aceasta arată că nu se poate face o discriminare totală între cele două concepte.

Ritualuri şi practici

Textele daoiste sugerează complexe tehnici şi procedee pentru a hrăni „principiul vital”: meditaţii, tehnici de respiraţie, tehnici sexuale, tehnici dietetice, gimnastică, tehnici alchimiste etc.

„Baibai” este una din cele mai cunoscute practici. Aceasta implică aplecarea în faţa unui altar ţinând în mână un băţ pe care arde tămâia. Poate fi făcut acasă, în templu, sau în natură, de către orice persoană. Baibai este practicat în legătură cu anumite date speciale din calendarul chinez. Pe drumul care duce în vîrful muntelui Tai Shan, unul dintre cele cinci piscuri sacre ale daoismului, credincioşii ard beţigaşe de tămâie pe care le înfig de-alungul cărării.

La anumite date, mâncarea poate fi luată ca sacrificiu în cinstea zeilor sau spiritelor strămoşilor. Jertfele pot constra în porci, raţe sau doar fructe. Un alt ritual implică arderea „bancnotelor iadului”, crezând că prin arderea acestora, ele se vor transpune în lumea spiritelor unde pot fi folosite de către acestea.

Alte practici populare sunt paradele de stradă. Acestea implică focuri, artificii şi muzică tradiţională. Ele mai pot include dansuri, ale leului sau ale dragonului, şi tot feluri de apariţii mascate cum ar fi acei „jitong”, care îşi mutilează pielea cu nişte cuţite, sau acei „gongfu”, ce sunt costumaţi într-un stil demonic.

Printre alte forme de divinizare se numără şi ghicirea viitorului sau mediumul, cel ce comunică cu spiritele morţilor scrrindu-le cu o ustensilă specială.

Viaţa de după moarte

În mitologia chineză, termenul „iad” nu are conotaţii negative. Iadul la care se referă aceştia este „Di Yu” ce semnifică o matrice de niveluri şi camere subterane unde spiritele sunt duse pentru a le fi iertate păcatele.

Cuvântul „iad” a fost introdus cel mai probabil în China de către misionarii creştini, care, predicând în primele secole d.Cr., le spuneau chinezilor că vor ajunge în iad când vor muri.

Toţi cei ce mor vor intra automat în Diyu pentru a fi judecaţi pentru faptele lor fie pentru a fi trimişi în paradis, fie pentru a se duce în infern sau pentru a fi reîncarnaţi.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d blogeri au apreciat asta: